Hur sätter du pris nästa gång det är rea?

30 Jul, 2019

Utförsäljningar kan få snurr på lagret och intäkterna. Men eftersom det är svårt att sätta rätt pris från början hamnar många i en ond spiral. Det leder till låg försäljning och för sena prisjusteringar.

Att sätta rätt utförsäljningspris påverkas av många faktorer för en modern handlare. Man behöver veta hur priskänslig en vara är, hur stora mängder som ska säljas och vilken tajming som är rätt. Dessutom är det viktigt att ha klart för sig hur alla faktorer skiljer sig mellan olika platser i landet och mellan online-handel och fysisk butik.

När de här grundläggande kunskaperna är på plats behöver man ha koll på vad konkurrenterna gör, i stort sett i realtid. Och för att kunna agera på det behövs nästa del: en organisation som kan agera agilt inom tydliga ramar.

Hur gör du när målen kolliderar?

Det är inte slut där. För till syvende och sist behöver de här olika faktorerna viktas och du behöver kunna hantera kollisioner mellan de olika målen och intervallerna. När är tajmingen viktigast och när är det prisnivån som ska avgöra hur du agerar?

Känner du igen dig i det här? Prissättning vid en utförsäljning är en uppgift som har blivit allt mer komplex. Vid en utförsäljning är det stora värden som står på spel.

Läs mer om tajming och rätt pris

Vill du veta mer om hur du kan tajma dina reor och utförsäljningar för högre lönsamhet och bättre effektivitet?

Fyll i formuläret så får du läsa mer.