Undvik gissningar om framtiden

Predictive Analytics använder insamlad data och avancerade statistiska algoritmer för att göra förutsägelser om framtiden. Det kan handla om försäljning kommande perioder baserat på information vi har om köpbeteenden och tidigare kampanjanalyser eller krisberedskap baserade på omvärldsdata och särskilda iakttagelser i en viss region.

Med hjälp av Predictive Analytics kan vi hjälpa din organisation att beräkna sannolikheter och låta dem ligga till grund för beslut om exempelvis underhåll av maskiner, lagerutrymme, kundbeteenden och sortimentsförändringar. Ju närmare verkligheten du kan ligga i beslut kring allt som kostar: lagerhållning, distribution, bemanning, desto högre lönsamhet.

Möt kundernas behov

Men det handlar också om att förstå vad kunderna värdesätter och kunna erbjuda dem det för att öka försäljningen. En marknadsföringskampanj kan bli mer framgångsrik om du kommunicerar med kunden vid rätt tillfälle och kombinerar varor på ett sätt som motsvarar kundens önskemål. Det är dessutom angeläget att i förväg förstå hur en kampanj påverkar kannibalisering mellan produkter: ger en rabatt på produkt X minskad försäljning av produkt Y?

Låt systemet självt förfina analysen

Med tekniken Machine Learning som en delkomponent kan vi låta analyssystemet självt “lära sig” din verksamhet och förfina förutsägelser över tid med ännu större exakthet. En leverantör av värmesystem kan använda förutsägelser om väder i kombination med tidigare insamlad data om kundbeteenden och underhållsbehov för att veta när särskilda delkomponenter slits extra hårt. Som ett resultat kan lagret fyllas i exakt rätt tid inför en uppgång av försäljning av specifika reservdelar.

Vi på Rg19/LOAD har stor erfarenhet av avancerad prediktiv analys, särskilt inom detaljhandel och andra logistiska flöden. Vi hjälper dig gärna att förfina din organisations beslutsunderlag och på så sätt omvandla er information till konkurrenskraft.

Hör gärna av dig så berättar vi mer!

Bild på Ulf Magnusson
Kontaktperson

Ulf Magnusson

fornamn.efternamn@rg19load.se

Intelligent analys av 7-Elevens och Pressbyråns 1 miljard kvittorader

Läs mer om Predictive Analytics